לרכישת קלפי (הת)חלה לשבת

טוני שיי

ראשי » טוני שיי
סיפורו של איש הענק, שלימד את כולנו על איך לספק אושר, על איקומרס, ועל חשיבות יצירת ערכים, תרבות ואובססיה לחוויית לקוח, וסיים את חייו בצורה טראגית

סיום לשבת – סיפור על ילד למהגרים מטיוואן, שהתקבל לעבודה חלומית, זרק עבודה וכסף בשביל תשוקה וחלום, בגיל 24, מכר את החברה הראשונה שלו למייקרוסופט, גם אותה הוא עזב, בנה חברה שנהג לכנות "כמדלברת (מלשון (delivery אושר", לימד את כולנו על איקומרס, על חשיבות יצירת ערכים, תרבות של חברה, התאבססות (מלשון: אובססיה) על חווית לקוח ועוד כל כך הרבה והלילה הלך לעולמו מפציעות משריפה שהוא בן 46 בלבד.

טוני שיי, נולד ב-12 בדצמבר 1973 באילינוי, לריצ'רד וג'ודי הסיה, שהגרו מטייוואן לאילינוי. הוא גדל באזור המפרץ של סן פרנסיסקו עם שני אחיו, אנדי הסיה ודייב הסיה.

תרבות ארגונית יזמית וחוסר פשרות על תשוקה, הן בסיס להצלחה

סיים את לימודי מדעי המחשב באוניברסיטת הרווארד, בשנת 1995. במהלך לימודיו בהרווארד ניהל טוני את "גריל בית קווינסי" ומכר פיצה לסטודנטים במעונותיו.

בסיום לימודיו, טוני קיבל את עבודתו הראשונה באורקל. היה זה אחד התפקידים החלומיים שכל אחד יכול לקבל. למרות זאת, תוך חצי שנה הוא עזב את העבודה – מכיון שהוא לא הבין את תרבות הארגונית של החברה ולא התאים לו להיות חלק ממנה. הוא הקים רשת פרסום בשם LinkExchange. הרשת הפכה להצלחה אדירה ופרסמה עשרות אלפי אתרים. היא נמכרה למיקרוסופט תמורת 265 מיליון דולר בנובמבר באותה שנה.

כחלק מהסכם הרכישה, טוני נדרש להישאר לעבוד במייקרוסופט תקופה מסוימת בכדי לקבל חלק נוסף מהנתח שלו ברכישה. עבור טוני זה היה סיוט ותקופה נוראית, ולכן הוא שבר את הכלים, נטש את החברה מבלי לקבל את המגיע לו – רק כי לא היה מסוגל להיות במקום שלא התאים לו.

מיישם ומוביל אושר וחלומות

טוני החליט להקים קרן הון סיכון וחברת השקעות בשם Venture Frog ולהשקיע במיזמים שונים. הקרן מימנה כמה חברות כמו AskJeeves, OpenTable ועוד. אחת ההשקעות המוקדמות הייתה באתר בשם ShoeSite.com , שנוסד בשנת 1999 על ידי ניק סווינמורן שהאמין שאנשים יתחילו לקנות נעליים אונליין.

טוני החליט לצלול לתוך החברה ולקח תפקיד בסטארט-אפ, שבסופו של דבר מותג מחדש לזאפוס. כמנכ"ל זאפוס, טוני העביר את החברה מאזור המפרץ לפאתי וגאס, כדי לבנות את מרכז שירות הלקוחות הגדול ביותר. את המרכז הוא ניהל תחת אתוס של ניהול שטוח, שמטרתו העצמת עובדים. ההנהגה שלו סייעה להזניק את החברה לצמיחה עצומה.

בשנת 2009 הוא מכר את זאפוס לאמזון בסכום של כ-1.2 מיליארד דולר, תוך הבטחה שתרבותה הייחודית של זאפוס תשמר.

התחדשות עירונית והשקעה עתידית

והנה הגיע המעבר מהאון ליין לנדל"ן. ההכנסות מזאפוס שימשו לתחום החדש שריתק את טוני – התחדשות עירונית. באוגוסט האחרון פרש טוני למנכ"ל את זאפוס על מנת להתרכז בחלום זה.

טוני ראה את הקסם של מרכז העיר בלאס וגאס והחל לרכוש בנייני דירות, בתים, מבנים עסקיים קטנים, בתי קזינו ישנים, מלונות ומגרשים ריקים. החזון שלו לא היה רק ​​להיות איש נדל"ן – אם כי ברור שזה גם עניין אותו – אלא לחדש את וגאס במה שהוא ידע הכי טוב לעשות: בתעשיית ההייטק. הוא המשיך להשקיע בסטארט-אפים, בתנאי שיעברו לווגאס כדי לבנות את עסקיהם במרכז העיר.

אל תרדפו אחרי הכסף או המוסכמות תרדפו אחרי תשוקה

טוני האמין בשיתוף הידע שהוא צבר. לכן הוא כתב את ,Delivering Happiness שהפך לרב מכר בינלאומי. בספר הוא הסביר את פרטי המסע של זאפוס וההישג של מכירות של מיליארד דולר- תוך פחות משנה.

חייו האישיים היו גם הם אחרים. טוני מרד במוסכמות. הוא עזב את בית הוריו מכיוון שהם ציפו ממנו שיהיה רופא או עו"ד. הוא לא התחתן ואהב לחגוג ולבלות.

הגדרו ערכים בכל מה שאתם עושים

זאפוס פיתחה עשרה ערכי ליבה המנחים את תהליך קבלת ההחלטות של כל עובד (ממליצה בחום רב לקרוא). הם עד היום נותנים לעובדים לתגמל אחד את השני כאשר הם עושים משהו ייחודי המותאם לערכים.

פוקוס על אנשים

זאפוס התאימה את התרבות באופן שהכי עבד להם והוא להתמקד באנשים. יש להם פחות מנהיגים מאשר חברות מסורתיות ופחות רמות היררכיה. תפקידם העיקרי הוא לא לקבל את כל ההחלטות עבור הצוות, אלא לספק משאבים לעובדים, והם סומכים על העובדים שהם ימצאו את הדרך לעשות את עבודתם. לכל עובד יש סמכות לבצע שינויים בחברה.

צרו את האקלים הנכון לרעיונות יצירתיים

זאפוס עובדת בכל כוחה כדי לתמרץ את עובדיה ליצור רעיונות יצירתיים, לאפשר להם לטעות ולאפשר להם לנסות שוב.

לעבוד רק עם עובדים שמתאימים לערכי הליבה

כל עובד חדש בזאפוס עובר הדרכה לשירות לקוחות הכוללת נושאים כמו מטרת החברה, ערכי הליבה וההיסטוריה של זאפוס. לאחר מכן, החברה מציעה לו 2000 דולר כדי שלא להישאר בתפקיד. אם העובדים אינם מחויבים, הם מעדיפים לתת להם ללכת במהירות.

התאבססות על חווית לקוח

זהו הערך העליון של זאפוס ועוזר להם ליישר את כל הארגון סביב משימה אחת: לספק את שירות הלקוחות הטוב ביותר האפשרי. הפילוסופיה של החברה היא "Zappos.com היא חברת שירותים שבמקרה מוכרת נעליים."

זאפוס נותנת לעובדים דרור לעשות מה שנדרש כדי לספק את הלקוחות. הם אמנם מצמצמים את ההשקעה בשיווק, אך הם משתמשים בכסף הזה כדי לשפר את חווית הלקוח.

חפשו רעיונות עסקיים חדשים בכל מקום

הם מאמינים שהעובדים הם חיישנים לשינויים בסביבה וצרכי ​​הלקוח. הם לקחו רעיונות רבים של העובדים והם גם מפתחים קשרים חזקים עם ספקים שיעזרו להם להמציא רעיונות חדשים.

עבור ארגונים תרבות היא גורל

אחד הציטוטים המפורסמים של טוני הוא "מה החזר ההשקעה על חיבוק של אמא? הוא יוצר אושר, הסיבה שרוב החברות לא מתמקדות כפי שהן צריכות בשירות לקוחות או בתרבות החברה היא שההחזר על ההשקעה הוא בדרך כלל שנתיים שלוש שנים קדימה".

זה שיר הלל ופרידה לטוני, שנפטר ב-28.11.2020 מפצעיו בשל שריפה שפרצה בבית בזמן שביקר את משפחתו, ושבלי לדעת לימד אותי אישית המון. תודה לך טוני, נוח על משכבך בשלום.

גיבורים נוספים ללמוד מהם
10.05.24
שיראל חוגג
איך ילד שגדל באופקים, מגיע להיות מנכ"ל am:pm, אחד הסמנים המזוהים של ה-7.10 ופנס מאיר על הכשל בהנהגת במדינה?
15.09.23
יערה קידר
איך ילדה, שגדלה עם תרנגולים בחצר, הופכת להיות אחת המרצות והאוצרות הטובות ביותר בארץ ואולי בעולם כולו?
19.08.23
גולדה מאיר
איך ילדה, שנולדה בלב האנטימשיות, חמשת אחיה נפטרו לפני שהספיקו להגיע לגיל שנה, מגיעה להיות ראשת הממשלה הראשונה והיחידה שלנו והשלישית בעולם כולו?
למה אנחנו רוצים שתהיו פה?
לכולנו יש מה ללמוד. בכל שלב ובכל ויום בחיינו. זו התובנה המרכזית ממיזם התוכן שהקמתי עבורכם "(הת)חלה לשבת". באתר תוכלו למצוא מגוון של עשרות סיפורים של יזמות ויזמים מרחבי העולם שמביאים אותנו ללמוד, לקבל השראה, להתפתח ולצמוח, גם תוך כדי התמודדויות וקשיים לא מעטים. גיבורים וגיבורות, מעולמות שונים ותחומים מגוונים, אשר הציבו לעצמם מטרות, עברו דרכים פתלתלות ומרתקות – והצליחו (אצל חלקם גם הכשלון היה הצלחה).

יחדיו, נצא למסע של הכרות עם הגיבורים והגיבורות ובעיקר…עם עצמנו.
"איזה הוא חכם–הלמד מכל אדם" (מסכת אבות, ד פסוק א'.)


עכשיו תורכם, המליצו לנו לכתוב על מישהו\י
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post
quotes

שנשמור על קשר?

תרצו לקבל ממני עדכונים על (הת)חלות חדשות, תובנות, חדשות ועוד?
השאירו לי שם, מייל ומקום בלב :)

דילוג לתוכן