(הת)חלה לשבת – סיפור על נער שאהב לרוץ
בספטמבר 2020, פורסם כי נייקי התאוששה מהקורונה, המנייה שלה קפצה ב12% והמכירות בדיגיטל עלו ב-82%. היום כולם מכירים את נייקי. זה אחד מהמותגים המובילים בעולם. האם ידעתם שהאיש שהביא את נייקי אינו משקיע אלא רק ילד שאוהב לרוץ. פייל נייט ילד ללא כל ניסיון עסקי.
פיל יצר את נייקי מאפס, כשהוא יוצא למסע רכבת הרים יזמית מטורפת. הוא התחיל במכירת נעליים מאחורי מכוניתו, וכיום נועלים אותם בגאווה אייקוני ספורט רבים. שלא לדבר על עשרות מיליוני אנשים ברחבי העולם שקנו את נעליו. בספרו Shoe Dog הוא מספר על השיעורים שלמד בחיי היזמות שלו:
התחלו לפני שאתם מוכנים
כשפיל סיים את לימודיו בקולג', אדידס ופומה כבר היו חברות ענק ונייקי היה רק רעיון מטורף במוחו.
הוא ראה שמכוניות יפניות הפכו פופולריות מאוד באמריקה, והרעיון שלו היה שנעליים יפניות גם יכולות להיות פופולריות מאוד באמריקה.
ואז, בטיול, אליו נסע לחופש, הוא עצר ביפן. כשהוא בקושי סיים את לימודיו בקולג', הוא נכנס לחברה היפנית והתיישב בחדר הישיבות שבחברת אוניצוקה יחד עם כל אנשי העסקים היפניים. החברה חשבה שפיל מייצג חברה אמריקאית מבוססת. כאשר הם שאלו איזה חברה הוא מייצג, פיל אומר "סרט כחול". זה היה השם הראשון שצץ במוחו, מכיוון שחשב על הסרטים הכחולים בהם זכה בספורט בימיו בבית הספר. באופן מפתיע, אוניצוקה ראתה הזדמנות באמריקה. הם הסכימו לתת לפיל למכור את הנעלים שלהם באמריקה ופיל התחיל למכור מהתא המטען של הרכב שלו.
כישלון מהיר: חוכמה היא נכס
"החיים מצטמצמים או מתרחבים ביחס לאומץ האדם". באותן שנים ראשונות, המנטרה של פיל הפכה "להיכשל מהר". אם הסרט הכחול אמור נכשל, הוא רצה שהוא ייכשל מהר, כך שיהיה לו מספיק זמן להשתמש בשיעורים שהופקו בפרויקט הבא שלו.
חפשו שיחה, לא קריירה
בסופו של דבר, נייקי אכן הפכה את פיל לעשיר מאוד. אך אם הכסף היה המניע העיקרי שלו, הוא לעולם לא היה שורד את השנים הראשונות, שהניבו מעט מאוד הכנסה והוא נאלץ לעבוד במקביל במשרד רו״ח כדי לפרנס. במקום זאת, פיל ראה במסע המרגש של גידול עסק את הסיבה לעשות זאת. זה גרם לו להרגיש חי והוא בחר אנשים שחשו כמוהו כלפי ריצה וכלפי גידול עסק. והשתמש במשפט של ארנולד שוונצנגר ״התרגשות היא ההבדל בין חיים לקיום״.
זה נורמלי שההורים מעודדים קונפורמיות
כשהתחיל פיל את העסק המקוון הראשון שלו ויצא מאוניברסיטה, הוריו התווכחו איתו במשך שבועות. ותחשבו איך הרגיש אביו של פיל שהוא מסתובב במשך שנה בעולם ואז חזר למוכר נעליים? רוב ההורים רוצים שילדיהם ילכו בדרך הבטוחה והיציבה בחיים. אז אם תחליטו לפתוח עסק או לעקוב אחר התשוקות שלכם, אל תתפלאו אם הם לא נותנים לכם שום תמיכה ואפילו תוקפים את הרעיונות (עשר לירות ידע אישי 🙂
החיים הם צמיחה. אתם גדלים או שאתם מתים
פיל השקיע את כל כספו בהתרחבות של נייקי, ברגע שמשלוח נגמר הוא השתמש בכל הרווחים כדי להזמין חדש. גם כאשר צמיחה מהירה גרמה לבעיות רבות מול הבנקים. הוא החליט לעשות את זה כי מבחינתו אתה גדל או שאתה מת.
החיים מעניינים כשזה מאתגר
פיל נאלץ להתגבר על אתגרים רבים כולל מערכת היחסים שלו עם אוניצוקה שהתפרקה והוא נאלץ למצוא פתרון ייצור. אם אין קושי להתגבר, אז תשתעמם. אם שום דבר לא ישתבש, אז תירדם. רוב האנשים נמנעים מאתגרים ואי נוחות, ואז תוהים מדוע הם מרגישים משועממים ולא ממומשים.
אל תגידו לאנשים איך לעשות דברים
פיל אפשר לאנשים לפתור בעיות בעצמם. כמה מעובדיו בעבר, אמרו שהוא לקח את האסטרטגיה הזו רחוק מדי כאשר לא השיב לרבים ממכתביהם ותזכיריהם! זה גרם להם לרצות לתלוש שיערות. אבל זה עבד לו והביא אותם לשיאים כל פעם מחדש.
קל למכור משהו שאתם מאמינים בו
פיל הבין כי אנשים חכמים. הם יכולים לחוש כאשר אתה באמת מאמין במוצר שלך. אתה תמיד צריך לספק את המוצר האיכותי ביותר שאתה יכול כי ביצוע מכירות וקבלת המלצות מפה לאוזן יהיה הרבה יותר קל.
שם העסק או הלוגו אינם חשובים
פיל לא אהב את השם והלוגו של נייקי בהתחלה, אבל זה לא השפיע על ההצלחה של נייקי. נייקי צמחה בגלל המנהיגות שלהם, העובדים המדהימים שלהם, השיווק, העיצוב המוצרים וכו. כל שאר חלקי העסק הפכו את החברה למה שהיא היום. אז אל תתקעו יותר מדי בשם העסק או הלוגו שלכם. זה לא הדבר שיגרום לכם להצלחה או לכישלון.
אחדות היא מה שכולנו מחפשים
כמו ספרים, גם הספורט מעניק לאנשים תחושה שהם חיו חיים אחרים, של השתתפות בניצחונות של אנשים אחרים ושל אחדות בין אנשים. פיל מאמין כי האחדות היא מה שכולם באמת מחפשים. כולם בעולם רוצים להרגיש חלק ממשהו גדול יותר.
אנחנו חיים בתקופה מאוד מפלגת, כשנסתכל לאחור על התקופה הזו נשפוט את עצמינו באיך התייחסנו לעצמינו ולאחרים בתקופה זו. אז בואו נזכור שכולם רוצים להרגיש שייכות ואחדות וננסה לנהוג כך לכל מי שאנחנו מכירים.