(הת)חלה לשבת

גלי בהרב-מיארה

ראשי » גלי בהרב-מיארה
איך ילדה שאביה נפצע במלחמת העצמאות וסבה הקים את אחד הקאופרטיבים הראשונים במדינה, מגיעה להיות בונת הסכר לדמוקרטיה הישראלית?

(הת)חלה למוצ"ש – סיפור על ילדה שגדלה בשכונת בגבעתיים, אביה נפצע במלחמת העצמאות, סבה הקים את אחד הקואופרטיבים הראשונים בארץ ישראל, והיא גדלה על תרבות אהבת הארץ והמדינה. היא מתגייסת ל-8200, לומדת משפטים ומסיימת בהצטיינות. עובדת בפרקליטות המדינה במשך 30 שנה, ונלחמת למען הרשות המבצעת. היא מתמודדת על תפקיד מנכ"לית משרד המשפטים, לא מקבלת את התפקיד, פורשת מהפרקליטות ובמשך 6 שנים עוסקת בעסקי ובציבורי ועושה לביתה. עד שבשנת 2021 היא מוצגת על ידי גדעון סער, שר המשפטים דאז, כמועמדת למשרת היועצת המשפטית לממשלה והופכת לאישה הראשונה שמכהנת בתפקיד זה. היא נתפסת כמאוד פרו שלטון כל עוד הממשלה פועלת בתחומי החוק. מעלייתה של הממשלה החדשה לשלטון, היא מבינה כי עד עתה היא רק התחממה על הקווים ועתה היא נלחמת על קרב הדמוקרטיה במדינת ישראל. סיפורה של האישה, שהיא לא רק הילדה עם האצבע בסכר, היא זו הבונה לנו את הסכר.

___  

הידע הוא חרב מסוכנת, אם היא נמצאת בידיים שאינן יודעות להשתמש בה

ישראל רבינוביץ' בהרב עבד בפולין במפעל המשפחתי לייצור סבון. בשנת 1922 הוא עלה לארץ ישראל, והחל לעבוד בתל אביב הצעירה בתחום החשמל, אותו למד בעצמו. יחד עם 12 חברים הוא הקים את הקואופרטיב "זהר" לעבודות חשמל. החברה הקימה מפעל קטן בשכונת נחלת יצחק בתל אביב, שם ייצרו מכשירי חשמל ביתיים קטנים, כמו קומקומים, מגהצים וכו'. בזמן מלחמת העולם השנייה, החברה גוייסה למאמץ המלחמתי בנאצים, וייצרה עבור הצבא הבריטי מוקשים וג'ריקנים. עם פרוץ מלחמת העצמאות, המפעל החל לייצר בהתנדבות פצצות עבור צה"ל. בנו של ישראל, עמנואל, נמנה עם הכוחות הלוחמים, ונפצע בקרב על חירבת כוריכור, בו נהרגו 45 מחבריו.

אחרי פרישתו של ישראל, החל עמנואל בהרב לנהל את החברה, שהמשיכה לייצר דודי מים ומכונות כביסה במשך עשרות שנים. מדי שנה הוא נהג לקחת את משפחתו לדרך העפר בעמק איילון, שם עומד "גלעד ה-45" שמציין את שמות הנופלים. לימים, הבינה בתו גלי, שהפוסט טראומה של אביה היה חלק בלתי נפרד מחייהם. המשפחה הייתה עוגן בחייה, כמו מורשת הקרב. הם גרו בסמיכות למשפחה המורחבת וחיו כשבט מאוחד ומגובש.

גלי גדלה בשכונת בורוכוב בגבעתיים. אמה שלומית הייתה ציירת, אביה המשיך לנהל את המפעל המשפחתי עד מכירתו. היא גדלה על אהבת המדינה והארץ. כשהתגייסה לצבא, ידעה שהיא מעוניינת בשירות משמעותי. היא הפכה לקצינת איסוף ופענוח מודיעין ב-8200. המיומנויות שרכשה שם, מלוות אותה לאורך כל חייה. יכולת ניתוח המידע, הכנת התיק, והבנת המודיעין של מי נמצא באיזה צד ומעל הכל מי בעדך ומי כנגדך – עזרה לה לאורך כל הקריירה. בימים אלה, נראה שהיכולות שלמדה בשירות הצבאי ושכללה בקריירה המשפטית שלה, כמו גם השיעורים לחיים שקיבלה ממשפחתה ומורשת הקרב שלה, הופכים את גלי לדמות משמעותית בזהות המדינה, והכיוון אליו היא הולכת.

להיות מנהיגים זה להושיב את עצמכם על כיסא המציאות ולשאול את השאלות הנוקבות ביותר

גלי למדה משפטים באוניברסיטת תל אביב. היא הייתה דעתנית, מעמיקה ומהירת תפיסה. היא עבדה כמתרגלת בקורס דיני חוזים שם בא לידי ביטוי כושר ההוראה שלה. היא הייתה אהודה והובילה קו מאוד ברור כנגד אפליה. היא עמדה על זכותה לדבר גם בתקופה בה נשים לא היו מדברות ומובילות דעה.

היא סיימה את לימודיה בהצטיינות והחלה להתמחות בפרקליטות מחוז תל אביב. היא נחשבה מטאורית, חדה, חכמה, מאוזנת, יסודית אבל גם יודעת להעמיד במקום ומהר מאוד היא קיבלה לידיה תיקים גדולים וחשובים. גלי, כיהנה כשלושים שנה במגוון תפקידים בפרקליטות, בעיקר בתחומי המשפט האזרחי והמינהלי. בשנת 2002 מונתה למנהלת המחלקה המנהלית בפרקליטות המחוז, ובין השנים 2007–2015 שימשה כפרקליטת מחוז תל אביב לעניינים אזרחיים. כמנהלת היא הייתה עניינית להחריד, נמנעה משיחות חולין, הייתה קשוחה מאוד עם פרקליטים שהתמהמהו בטיפול בתיקים אבל עדיין הייתה מנהלת אהובה ונערצת כי היה הרבה מה ללמוד מחוכמתה.

באותן שנים התחתנה עם ציון מיארה, איש כוחות הביטחון ולוחם לשעבר ביחידה המבצעית של השב"כ. לשניים נולדים שלושה בנים, כיום שנים מהם עובדים בהיי־טק והשלישי קצין בחיל הים.

היא התפרסמה כמגנה נחרצת על פעילות מדינת ישראל ושליחיה. זה החל בפרשת רייצ'ל קורי, פעילת זכויות האדם האמריקאית שנהרגה לאחר שנפגעה מדחפור צה"לי בעת שניסתה למנוע בגופה הריסת בית ברפיח. הוריה של קורי הגישו תביעת נזיקין נגד ממשלת ישראל. התפיסה שלה הייתה שכשחייל פועל בשטחים בתנאים־לא־תנאים, אי אפשר לבחון את המעשים שלו במשקפיים של דיני הנזיקין הרגילים ואכן תביעת הוריה של קורי נדחתה.

באותן שנים, פרקליטות מחוז תל אביב ריכזה את הטיפול בעתירות שהוגשו כנגד מערכת הביטחון, גלי התמודדה עם תיקים בעלי פרופיל מאוד גבוה. אלו תיקים שלא היה קל לנהל. אבל גלי הלכה איתם עד הסוף. גלי היתה מהיוזמות של תיקון חקיקה להרחבת החסינות לחיילים תחת סעיף "פעילות מלחמתית". בעקבות התיקים שניהלה היא ספגה אש משני הצדדים הפוליטיים בישראל. זה המחיר של ללכת עם החוק והאמת בצורה מאוזנת.

מנהיגה היא כמו השמש, רק בזריחתה ובשקיעתה ניתן להביט בה מבלי להסתנוור

אחד ההישגים הגדולים של גלי כפרקליטת מחוז, הייתה במהלך להסדרת פיצויים של 170 עובדי הכור בדימונה שחלו בסרטן. היא שמה סוף לסחבת משפטית ארוכת שנים בכך שיזמה הקמת ועדה ציבורית שגיבשה מתווה פיצויים. זה היה חלק מאישיותה, היא חתרה לפשרות, להסדרים, וניסתה לא לעורר את זעמו של אף אחד. אולם, טובת הציבור תמיד גברה אצלה על אינטרסים צרים של משרדי ממשלה.

בשנת 2014, היא הגישה מועמדות לתפקיד מנכ"לית משרד המשפטים, אולם היא לא נבחרה. שנה לאחר מכן פרשה מהפרקליטות ושירתה במגוון תפקידים ציבוריים. בשנת 2016 הצטרפה גלי כיועצת למשרד עורכי הדין תדמור לוי ושות'. במקביל לעבודתה הרבה גלי היא חובבת תרבות, מעודכנת בהצגות ומופעי מחול, קוראת אדוקה ובעלת טעם משובח באופנה.

בשנת 2021 הוצגה כמועמדת למשרת היועצת המשפטית לממשלה על ידי שר המשפטים דאז, גדעון סער. יו"ר ועדת האיתור, השופט בדימוס אשר גרוניס, התנגד למינוי. לטעמו, היה חסר לגלי ניסיון במשפט הציבורי והפלילי. גלי טענה כי מדובר באירוע "מגדרי", שלא היה קורה אצל מועמד גבר. לטענתה נוספו המלצות מקיר לקיר של בכירים במערכת המשפט, כולל שופטי בית משפט עליון ויועצים משפטיים לשעבר. גם נפתלי בנט, ראש הממשלה באותם ימים, תמך במינוי – שאושר לבסוף פה אחד. גלי הפכה לאישה הראשונה שמכהנת בתפקיד החשוב.

כפי שהאבן לא יכולה להבעיר אש מבלי שיחככו אותה, כך אנחנו לא יכולים להיות מושלמים בלי ביקורת

כשגלי נבחרה, היו לא מעט אנשים שהניחו שמולם ניצבת אישה שמזדהה פוליטית עם מחנה הימין. גלי הגיעה לתפקיד עם ניסיון של 30 שנה בפרקליטות ותפיסות עולם מאוד מגובשות של הגנה על הממשלה ללא התפשרות לגבי תפיסת המשפט והצדק מיצובה כמי שבולמת בגופה את הניסיונות להחלשת מערכת המשפט גובשה במהלך שנות ניסיונה במערכת.

כבר עם כניסתה לתפקיד היא נאלצה לטפל בסערה תקשורתית ענקית, עם פרסום פרשת NSO. לפי פרסומים עיתונאיים משטרת ישראל פרצה לטלפונים של אזרחים. גלי דרשה להקים צוות בדיקה. הצוות גילה שהפרסומים היו לא מדויקים, בלשון המעטה. בזכות ההחלטות המהירות והנחרצות של גלי, נמנעה מבוכה גדולה למשטרה, ובעיקר פגיעה עצומה באמון הציבור במערכת אכיפת החוק.

בתקופת הכהונה של ממשלת בנט-לפיד סומנה גלי כיועמ"שית "נוחה" לממשלה. כך למשל כשאישרה את מינוי הרמטכ"ל בסמוך לבחירות, סבסוד מחיר הדלק ויציאה למבצע "עלות השחר" ללא כינוס הקבינט. בעוד אפשר להתווכח עם כל אחת מהפעולות בנפרד, אין ספק כי גלי נימקה את כל החלטותיה בצורה עניינית וברורה.

איך מייצרים ספינה? מכנסים אנשים ונוטעים בהם אהבה לים ולא אומרים להם ללכת להביא עצים

לאחר ניצחון נתניהו בבחירות ועם התבהרות קווי המתאר של הממשלה החדשה, הבינה גלי כי עד עתה היא רק התחממה על הקווים. עתה זה הזמן שלה לפעול ולהראות את מנהיגותה. נקודת המוצא שלה, הייתה ועודנה לאפשר לרשות המבצעת לבצע את מדיניותה כל עוד מדיניות זו היא במסגרת החוק. כששואלים אותה מה יקרה אם יפטרו אותה היא אומרת בחיוך כי לא פשוט לפטר יועמ"ש ושאובדן תפקידה הוא חשש האחרון שלה. הדבר היחיד שהיא חוששת ממנו הוא לבלות פחות זמן עם נכדה, או דברים שהם מעבר לסמכותה שיכולים לשנות את המציאות הישראלית ללא הכר.  

למרות המציאות המאיימת שבתוכה היא פועלת, היא לא מסתובבת בעולם כאילו חרב עליה עולמה, היא טוענת שבדיוק בגלל הסיבות הללו היא לקחה את התפקיד. אין לה בעיות כלכליות ואין לה יומרות להגיע לבית המשפט העליון. זהו תפקיד חייה והוא בכל מקרה יהיה האחרון.  

עד לממשלה הנוכחית השתדלה להימנע ממגע עם התקשורת ומראיונות, אך עתה החלה להביע את עמדתה. בדצמבר האחרון, בנאום תקיף שנשאה באוניברסיטת חיפה אמרה גלי שהרפורמה המשפטית המתוכננת תביא ל"שינוי עמוק במארג המשטרי באבחת חרב" והזהירה מפני הידרדרות לתהום שבסופה תהיה ישראל "דמוקרטיה בשם, אך לא במהות".

היו בוני הסכר

גלי הוכיחה שהיא לא נרתעת מהתנגשויות חזיתיות, כאשר קבעה שמינוי דרעי לשר חורג ממתחם הסבירות ובכך סללה את הדרך לפסילתו. היא גם קבעה שאסור לרה"מ נתניהו לעסוק בקידום הרפורמה המשפטית, שכן היא עומדת בניגוד להתחייבותו שלא לעסוק בעניינים שיש להם השפעה על המשפט הפלילי שבו הוא נאשם.

גלי התנגדה למרבית השינויים ברפורמה המשפטית שהציע השר לוין, ובכל מקרה טענה כי יש לחוקק כל שינוי כחוק-יסוד: החקיקה, תוך הדברות והתייעצות עם כלל הגורמים הרלוונטיים. לטענתה, הממשלה חותרת לריסוק מערכת אכיפת החוק. למרות גורמים רבים שקוראים לה לחשוב אסטרטגית ולשחרר חבל איפה שניתן כדי להישאר בתפקיד, המחשבה נראית מופרכת בעיניה.

במקביל נמצאת גלי, כבר מספר שבועות במלחמה מול השר לביטחון לאומי בן גביר. היא עיכבה את הדיון בתיקון לחוק שאמור לתת לו סמכויות מרחיקות לכת ולהדק את אחיזתו במשטרה. בתגובה, הוא טען כנגדה שהיא חושבת שהיא מנהלת את ממשלת ישראל. מלחמה זו הגיעה לשיאה אמש כאשר, גלי קראה אמש להקפיא את המהלך של העברתו מתפקידו של מפקד מחוז ת"א במשטרה ניצב עמיחי (עמי) אשד, בשל כך שאפשר את חסימת נתיבי איילון בניגוד למדיניות הממשלה. גלי כתבה כי "מבירור ראשוני התעורר חשש כבד ביחס לחוקיות ולתקינות ההליך". כך עוררה שוב את כעסה של הקואליציה שקראה להדיחה מתפקידה.

__

טוב אז לא התאפקתי, החלטתי לכתוב היום שוב במקום בשבוע הבא. גלי הילדה הקטנה מגבעתיים היא לא הילדה ששמה את האצבע בסכר מול הצונאמי של מה שקורה בימים אלו במדינת ישראל, היא ממש בונה את הסכר של המדינה. אנשים כמוה לא רק נותנים לי תקווה, הם מהווים מודל ולא נותנים לכולנו לשבת מנגד.

לכל אחד במהפכה הזו יש תפקיד, אני יודעת לכתוב, אז כנראה שזה התפקיד שלי כרגע, לפחות זה מה שהלב שלי אומר. אני רוצה להראות לכם ולי את האנשים שבונים לנו את הסכר. להראות שיש בהם גם צדדים אחרים והם לא שונים מכל אחת ואחד מאתנו.

על כל אחד מאיתנו מוטל תפקיד היום, חלק מבניית הסכר. את חלקכם אפגוש היום בקפלן, אבל אני בטוחה שכל אחד בוחר לו היום את הבנייה שלו, כי היא חשובה מתמיד.

גיבורים נוספים ללמוד מהם
02.03.23
אסתר חיות
איך ילדה שגדלה במעברה בצריפון עשוי פח, גודלה אצל סבתא וסבא אחרי שאביה עזב אוהת בגיל צעיר, מגיעה להיות נשיאת בית המשפט העליון ולוחמת הצדק הישראלית?
19.09.20
רות בדר גינזבורג
סיפורה של אישה קטנת ממדים, שהביאה להצלחות חסרות תקדים במאבק, לשינוי מעמד האישה, אותו ניהלה למעלה מ-27 שנים
למה אנחנו רוצים שתהיו פה?
לכולנו יש מה ללמוד. בכל שלב ובכל ויום בחיינו. זו התובנה המרכזית ממיזם התוכן שהקמתי עבורכם "(הת)חלה לשבת". באתר תוכלו למצוא מגוון של עשרות סיפורים של יזמות ויזמים מרחבי העולם שמביאים אותנו ללמוד, לקבל השראה, להתפתח ולצמוח, גם תוך כדי התמודדויות וקשיים לא מעטים. גיבורים וגיבורות, מעולמות שונים ותחומים מגוונים, אשר הציבו לעצמם מטרות, עברו דרכים פתלתלות ומרתקות – והצליחו (אצל חלקם גם הכשלון היה הצלחה).

יחדיו, נצא למסע של הכרות עם הגיבורים והגיבורות ובעיקר…עם עצמנו.
"איזה הוא חכם–הלמד מכל אדם" (מסכת אבות, ד פסוק א'.)


עכשיו תורכם, המליצו לנו לכתוב על מישהו\י
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post
quotes

שנשמור על קשר?

תרצו לקבל ממני עדכונים על (הת)חלות חדשות, תובנות, חדשות ועוד?
השאירו לי שם, מייל ומקום בלב :)

דילוג לתוכן